Apology |
Apology
Σκέψη-Συναίσθημα (Thinking-Feeling)
Το συναίσθημα αντίθετα δεν παρουσιάζει ούτε την οργάνωση ούτε την ευστάθεια που αυτή συνεπάγεται. Είναι πάντοτε ιδιωτικής χρήσεως. Εμφανίζει έλλειψη αντίστοιχης οργανωτικής υποδομής και επεμβαίνει ως θαυματοποιός σε λογικές διαδικασίες, διακόπτοντάς τις ή ανατρέποντάς τις. Υπάρχει μιά θεμελιακή αντίθεση ανάμεσα στα δύο αυτά στοιχεία. Μιά αντίθεση που ζεί μέσα σε κάθε άνθρωπο. Η μία δύναμις είναι η αυστηρή μαθηματική οργανωτική αρχή της λογικής, που έχει τα ίδια χαρακτηριστικά σε κάθε άνθρωπο και αποτελεί εργαλείο επιβίωσης και παραγωγής μηχανισμών, μηχανών και γενικώτερα γνώσης. Η άλλη δύναμις δεν έχει σαφείς αρχές, δεν έχει κοινά χαρακτηριστικά σε όλους και συχνά γίνεται όχημα (π.χ. παρόρμηση) εξαπάτησης και καταστροφής. Η λογική εμφανίζεται σαν εργαλείο επιβίωσης. Επιβίωση δε, σημαίνει συναισθηματική ισορροπία ή αρμονία. Επομένως η λογική είναι ο εργάτης και το συναίσθημα ο άρχοντας που δρέπει, διαχειρίζεται και απολαμβάνει ή καταστρέφει τους καρπούς του δουλευτή. Η λογική επεξεργάζεται θέματα προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Το πλήθος των κατευθύνσεων, συχνά αλληλοσυγκρουομένων, ωθεί στην ανάγκη συνολικής αντίληψης και απόφασης. Ετσι πράγματα που φαίνονται λογικά σωστά μπορούν να ανατραπούν σε μιά συνολική θεώρηση. Αυτή η συνολική θεώρηση είναι διαποτισμένη από συναίσθημα. Ετσι εμφανίζει το συναίσθημα μιά μη-κανονικότητα που το κάνει να μοιάζει σαν ένα πολιτικό σύστημα που άγεται και φέρεται από το εκάστοτε επικρατούν κόμμα. Ενας μυστήριος παντοδύναμος θεός μέσα στον μικρόκοσμο των λογικών σκέψεων ενός ανθρώπου.
Ενας πλούσιος συναισθηματικός κόσμος μου φαίνεται πως μοιάζει με ένα
παρθένο τροπικό δάσος. Συναντά κανείς σ αυτό(ν) όλων των ειδών τα φυτά
και όλων των ειδών τα ζωντανά σε μιά αρμονική συνύπαρξη και θαυμαστή
ισορροπία. Ανάλογα ένα οργανωμένο και λειτουργικό νοητικό μοιάζει με μιά πλούσια και νοικοκυρεμένη βιβλιοθήκη, όπου βρίσκεις γρήγορα ότι ζητά η ψυχή σου. Η πλούσια και νοικοκυρεμένη βιβλιοθήκη αντιπροσωπεύει την πνευματική παράδοση του κόσμου στην οποία ενσωματώνεσαι και την οποία εμπλουτίζεις και κληρονομείς παραπέρα. Αντίθετα ένα ανοργάνωτο νοητικό μοιάζει με μιά αποθήκη όπου τα πάντα στιβάζονται ακατάστατα, όπου κανείς δεν βρίσκει τίποτε και όλα σαπίζουν στην σκόνη και τον χρόνο. Η φύση της αντίθεσης λογικής-συναισθήματος στον κάθε άνθρωπο μου φαίνεται αντίστοιχη της αντίθεσης δυνάμεων που τον υπερβαίνουν (κάποτε τις ονομάζει συλλογικά θεό) και δεν τις καταλαβαίνει και δυνάμεων που (νομίζει ότι) ελέγχει και χρησιμοποιεί (κάποτε τις ονομάζει συλλογικά αμαρτίες). Η αντίθεση αυτή κορυφώνεται σε δύο συναισθήματα που συγκλονίζουν την ύπαρξη. Το αίσθημα ελευθερίας και το αίσθημα αγάπης. Το αίσθημα μη-δέσμευσης και το αίσθημα δέσμευσης. Υπάρχει μιά τέτοια γεννήτρια τραγωδιών σε κάθε άνθρωπο. Φαίνεται η ελευθερία να οδηγεί σε μιά ανεμπόδιστη λειτουργία του νοητικού και μιά πειθαρχία της ύπαρξης στα συμπεράσματά του. Αντίθετα η αγάπη επεμβαίνει και θέτει φραγμούς στην λογική ανάλυση που θα μπορούσε να βλάψει το αντικείμενό της. Καθορίζει ένα είδος εθελοτύφλωσης. Κάθεται σαν κλώσσα προστατευτική πάνω από τα αυγά της που αποτελούν το περιεχόμενό της. Υλοποιεί την έννοια της στάσης. Αντίθετα η ελευθερία υλοποιεί την έννοια της κίνησης με μιά αίσθηση κενότητας περιεχομένου. Μιά δύναμη-πλαίσιο, που δεν βρήκε ή δεν καθόρισε τίποτε ως περιεχομένο ή άξονα και δεν επέβαλλε καμμία καθορισμένη πορεία πέρα από την διατήρηση της κατάστασής της, της αυτοσυντήρησής της στην καθαρή και αδέσμευτη αναζήτηση. Η ανατρεπτική σκέψη εδώ είναι ότι και αυτό είναι μιά δέσμευση, ένα είδος αγάπης, επομένως, στην απόλυτη εφαρμογή της η ελευθερία πρέπει να αποδεσμευτεί και από την προσκόληση στην αυτοσυντήρησή της άρα να αυτοκαταργηθεί. Υπάρχουν διάφορα ζητήματα εδώ που εμπλέκονται σ αυτόν τον παραλογισμό. Οι έννοιες ελευθερία και αγάπη δεν είναι εύκολο να ορισθούν ακριβώς. Τα λογικά κενά στον ορισμό τους οδηγούν σε παραλογισμούς. Αυτά αργότερα. Τώρα θέλω να καταλλήξω με την φυσική τάξη αυτών των πραγμάτων. Η φύση φαίνεται να προτάσσει την αγάπη της ελευθερίας. Το νεογέννητο έχει την ανάγκη της δέσμευσης της μητέρας σ αυτό. Αν η δέσμευση αυτή είναι μικρή το νεογέννητο πεθαίνει ή μαραίνεται ψυχικά. Κατόπιν η αγάπη εξελίσσεται σε στήριξη της ελευθερίας και ανεξαρτησίας του ατόμου. Στην απόλυτη μορφή της η αγάπη τρέφει και στηρίζει το πνεύμα που θα την αμφισβητήσει. Κάθε θέμα γεννά άλλα :
Για τον πολιτισμό (On culture)
Για τις δομές (On structures)
Η εντρύφηση σε μιά δομή έχει τον χαρακτήρα του παιχνιδιού. Είναι ένα παιχνίδι με ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον, καθώς ο νούς αποκτά ευχέρεια κίνησης και έκφρασης μέσα από την δομή. Η εικόνα είναι αυτή του μουσικού οργάνου. Όσο αυξάνεται η ευχέρεια έκφρασης μ αυτό τόσο αυξάνεται και η ηδονή της εντρύφησης σ αυτό. Ο νους περιέρχεται σε μιά κατάσταση διαρκούς εγρήγορσης, έξαρσης, και αδυνατεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που ο ίδιος θέτει εις εαυτόν. Δεν φθάνουν οι ώρες της ημέρας για να ικανοποιηθεί η περιέργειά του και η ανάγκη επέκτασης της γνώσης του. Περιστέλλει τις άλλες και συγκεντρώνεται σε μιά κύρια δραστηριότητα που τον χαρακτηρίζει. Δημιουργήται ένας άξονας. Αντίθετα ο νους που δεν πέτυχε να ανακαλύψει την δομή στην οποία να εντρυφεί, αναζητά τρόπους να δια-σκεδάσει την ανία του και δεν βρίσκει. Στην φύση του νου είναι μιά τάση προς το άπειρο που εκφράζεται με μιά απλειστία. Ο μόνος τρόπος ικανοποίησης αυτής της τάσης είναι να την διοχετεύσει σε μιά κατηγορία δομών, η ενασχόληση με τις οποίες του προξενεί ηδονή. Η αποτυχία στην δημιουργία άξονος δεν είναι ο μη-άξων. Είναι ο εικονικός ή ψεύτικος άξονας. Μιά κύρια δραστηριότητα που διχάζει, έλκει και απωθεί. Δεν παρέχει τις χάρες του παιχνιδιού και ωθεί σε άλλες αναζητήσεις. Οι οποίες όμως δεν μπορούν να ξεκολλήσουν τον νου από τον ψεύτικο και να τον οδηγήσουν σε έναν αλληθινό άξονα. Η απλειστία εκδηλώνεται τότε στα χρήματα, την εξουσία, τις διασκεδάσεις κτλ. υλοποιώντας στην ουσία την παύση του παιχνδιού. Μιά ματαιοπονία καταδικασμένη σε αποτυχία, αφού το άπειρο είναι πνευματικό, πολυποίκιλο, ανεξάντλητο και αυτά πεπερασμένα, μονότονα και γρήγορα εξαντλούμενα. Οι δομές προσεγγίζονται με το παιχνίδι. Αντιπροσωπεύουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Η εικόνα του παιδιού που παίζει είναι μια έκφραση αγαθού, μιά έκφραση μη-βίας. Αντίθετα η εικόνα ενός παιδιού που δεν παίζει έχει κάτι σκοτεινό και βίαιο εν δυνάμει. Πολύ περισσότερο η ψυχολογία ενός παιδιού που αντί να παίζει εξαναγκάζεται σε βάναυση εργασία. Το παιχνίδι με τους κανόνες του είναι το άριστο παράδειγμα δομής. Και η χαρά του παιδιού είναι η εικόνα του νου που ευτύχησε και πέτυχε να εκφρασθεί. Ορθά η λέξη σχολείο έχει την ρίζα της στο ρήμα σχολάζω, που θα πεί διακόπτω, παύω κάθε βάναυση εργασία. Θέματα που εγείρονται
Για το νόημα (On meaning)
Το νόημα δεν δίδεται. Κατακτάται. Είναι αντίθετο στο υπαρξιακό κενό. Η σωστή νοηματοδότηση ενεργεί όπως η ανάκτηση ερημικών εδαφών. Αντίστροφα δε η αποτυχία νοηματοδότησης μοιάζει με την εξάπλωση της ερήμου. Η δε κακή νοηματοδότηση (δυστυχώς υπάρχει κι αυτή) με την καταστροφή του περιβάλλοντος. Το υπαρξιακό κενό είναι η μεγαλύτερη απειλή, συνάμα και ευλογία, της ανθρώπινης ύπαρξης. Στο ζώο η ατομική ύπαρξη εξαντλήται στην διαιώνιση του είδους του. Στην νεότητα, η ορμή των ενστίκτων μειώνει την αίσθηση του κενού. Το σφρίγος της σάρκας, ο έρωτας,δίνουν την αίσθηση αιωνιότητας. Η ζωή φαντάζει σαν αυτοσκοπός στα νεανικά μάτια. Οι ευγενείς νεανικές ψυχές, μόνον αυτές, λαμβάνουν κάποια μηνύματα του υποβόσκοντος υπαρξιακού κενού. Οι άλλοι είναι απορροφημένοι στην διαιώνιση. Οι περισσότεροι τελικά ταυτίζουν μ' αυτήν το νόημά τους και κατά κάποιον τρόπο εξαφανίζονται μόλις πραγματοποιήσουν τον στόχο τους. Οι λίγοι που αισθάνονται είναι οι προβληματικοί. Ταυτόχρονα είναι οι δημιουργοί στις τέχνες, τα γράμματα, τις επιστήμες. Το νόημα της ζωής εκτείνεται, γι' αυτούς, πέρα από την διατήρηση του είδους, σε ένα έργο πνευματικό, μιά ζωή δημιουργική. Το τεράστιο άλμα ποσότητας/ποιότητας πνεύματος από τα άλλα ζώα δείχνει μιά γενική κατεύθυνση νοηματοδότησης. Η διατήρηση ή διαιώνηση της μορφής αυτής ζωής είναι χαρακτηριστικό ή μάλλον αυτός τούτος ο ορισμός του πνευματικού ανθρώπου. Το πνεύμα ενός ανθρώπου φαίνεται να είναι το δομικό κύτταρο ενός παγκόσμιου πνευματικού σώματος. Ενα σώμα που εξελίσσεται μέσα στους αιώνες και πλάθει τον χαρακτήρα του, όπως ο ένας άνθρωπος πλάθει τον δικό του, στον σύντομο χρόνο της ζωής του. Τα κύτταρα γεννιούνται και πεθαίνουν. Το σώμα μένει. Μέσα απ' αυτήν την προοπτική, η νοηματοδότηση της ανθρώπινης ζωής δεν φαίνεται και τόσο αυθαίρετη ούτε a priori ποικιλόμορφη. Αντικειμενικά όμως είναι. Πρώτα διότι αυτά που λέγω δεν θεμελιώνονται μαθηματικά και δεν αποτελούν θέσφατα, αναιρετικά της ελευθερίας επιλογής. Κατόπιν, διότι η ποικιλία ενδημεί στο πνεύμα, στον φυσικό χώρο του απείρου. Εκ πρώτης όψεως το παγκόσμιο πνευματικό σώμα φαίνεται να υπάρχει μόνο στην φαντασία μερικών. Πιο πραγματικό φαντάζει το σώμα της παγκόσμιας μόλυνσης της ατμόσφαιρας από τα εργοστάσια και τις εξατμήσεις των αυτοκινήτων. Ωστόσο η δεύτερη ύπαρξη είναι συνοδό φαινόμενο της πρώτης. Μου έρχεται στο μυαλό η αναλογία με την μουσική. Υπάρχει η μουσική. Το παγκόσμιο σώμα της που διαπλάθουν άξιοι συνθέτες, Bach, Beethoven, Mozart, μουσικές των λαών, κτλ. κτλ. Υπάρχουν και ηχητικοί ρύποι που χωρίς ευαισθησία και διακριτικότητα μας επιβάλουν την παρουσία τους. Το ερώτημα είναι κατά πόσον ο χαλκός, το αλαλάζον κύμβαλον, με τα τύμπανα στην μέγιστη ένταση των μεγαφώνων του, επωχούμενο με τα παχιά του λάστιχα, την ειδικά ενισχυμένη εξάτμιση, περιφερόμενο ανά τας οδούς και πλατείας της πόλης, είναι πιό υπαρκτό από τον Ιωάννη Σεβαστιανό, που μόλις και ακούγεται, ως ψίθυρος. Ποιές είναι οι πραγματικές και ποιές οι εικονικές υπάρξεις; Το βίαιο και θορυβώδες φαίνεται πιο υπαρκτό από το ησύχιο καί ήμερο, το ευγενές, ανύπαρκτο σχεδόν. Ο αναιδής επιβάλλει δια της βίας την παρουσία του. Ο δημιουργός μένει αφανής κατά το μέτρο της αφοσίωσης στο έργο του. Όσο μεγαλύτερη ένταση έχει η δημιουργία του, τόσο αυξάνει η οδύνη του αποχωρισμού απ' αυτό και τόσο δυσκολότερα τον βλέπεις στο δρόμο ή τες συναναστροφές (Καβάφης). Υπάρχει εδώ μιά χαρακτηριστική διαφορά. Η ανυπαρξία ευρίσκεται σε διαρκή ανάγκη να διατυμπανίζει την παρουσία της, ενώ η ύπαρξη το αντίθετο.
Αποτυχία
Θέματα που εγείρονται
Περί γούστου
Θέματα που εγείρονται
Για τo Αγαθό (On good)
Για τo ’πειρο (On infinite)
Το Ψέμα (The Lie)
Το πρώτο στάδιο του ψέματος είναι η προσπάθεια επιβίωσης σε μιά συγκεκριμένη κατεύθυνση. Εκεί υπάρχει το ψέμα προς δύο κατευθύνσεις: ο εαυτός και οι άλλοι. Κατόπιν ο αγώνας να πείσεις τον εαυτό σου και τους άλλους. Π.χ. ο Ναπολέων πρέπει να πιστέψει ότι έχει το δικαίωμα να ρίχνει τους ανθρώπους στην φωτιά, γιά λόγους που μόνον αυτός καταλαβαίνει. Επίσης πρέπει να πείσει τους στρατιώτες του, ότι αξίζει να θυσιάζονται, όταν τους το ζητήσει. Σε πολύ μικρότερη κλίμακα, το φαινόμενο επαναλαμβάνεται σε κάθε άνθρωπο. Σε κάθε μικρό Ναπολέοντα ή στρατιώτη κάποιου Ναπολέοντα. Το δεύτερο στάδιο του ψέματος είναι το ψέμα-ζωής ή ζωτικό-ψέμα ή παραμύθιασμα. Σ' αυτό ο άνθρωπος έχει απόλυτα πεισθεί ότι είναι πλασμένος σύμφωνα με τις ιδέες του και τα όνειρά του. Παριστάνει λοιπόν τον Ναπολέοντα, ανεξάρτητα από την επικρότηση ή αποδοχή των άλλων. Παράγεται τότε η έννοια του "ψώνιου". Έννοια που παραπέμπει στην αγορά κάποιου ενδύματος που το φοράμε με ιδιαίτερη ευχαρίστηση στην μοναξιά αλλά και στην αγορά. Εδώ το ψέμα έχει εδραιωθεί εσωτερικά σε έναν ρόλο διαρκούς κατάλυσης της ουσίας. Εδώ η αλήθεια οδηγεί τον πάσχοντα σε κατάρρευση, σε απόγνωση, σε παράνοια και τρέλα. Ή και σε ένα Τρωϊκό πόλεμο, με κίνητρο ασήμαντο, ξόδεμα δυνάμεων, μηχανοραφίες και Δούρειους ίππους για ένα τίποτε, ένα πουκάμισο αδιανό (Σεφέρης). Αυτό είναι ένα ασφαλές κριτήριο: το αν η αλήθεια, αποκαλυπτόμενη, σε συγκροτεί ή σε καταλύει. Η δυσκολία ευρίσκεται στην εφαρμογή του. Από τα πολλά ψέματα διαφθείρονται και οι έννοιες: αλήθεια, συγκρότηση, κατάλυση. Έτσι η εξαγωγή συμπεράσματος μέσω ενδοσκόπησης γίνεται δύσκολη. Αναγκαία η έξωθεν καλλή μαρτυρία. Σαν γενικό συμπέρασμα, μπορούμε να πούμε ότι λίγοι είναι αυτοί που η αποκάλυψη της αληθείας τους συγκροτεί και περισσότεροι αυτοί που οχυρώνονται πίσω από κάποιο ζωτικό ψέμα, υποφέροντας σε κάθε αποκάλυψή της. Ειδικά για τους απατεώνες, η συγκάληψη της αληθείας είναι ταυτόσημη με την επιβίωση τους, είτε τα θύματά τους είναι λίγα άτομα, είτε ολόκληρη η κοινωνία. Ακόμη λιγώτεροι είναι οι ερευνητές, οι αναζητητές της αλήθειας. Αυτοί που αντλούν ηδονή από την αποκάλυψή της. Εδώ έχουμε μια σπανιότατη αντιστροφή των όρων. Αυτούς των οποίων η επιβίωση είναι ταυτόσημη με την αποκάλυψη της αλήθειας. Καθώς περνούν τα χρόνια, μου φαίνεται ότι το ψέμα είναι ευθέως ανάλογο προς τα λόγια και αντιστρόφως ανάλογο προς τα έργα αισθητικού περιεχομένου. Παίρνω για παράδειγμα τον Ιωάννη Σεβαστιανό Μπαχ. ΄Αφησε πίσω του ένα τεράστιο έργο, τόσο σε όγκο όσο και ποιότητα. Ρεύμα, ποταμός αληθείας και αισθητικής (Μπαχ = ρυάκι, στα Γερμανικά) αναβλύζει απο αυτό το έργο. Ατέλειωτη εργασία, δημιουργία στην σιωπή, αισθητικό αποτέλεσμα, ανακούφιση για τους άλλους. Αυτά τα πράγματα είναι αντίθετα προς το ψέμα. Προσθέτω την λέξη "Αισθητικό", σε μιά προσπάθεια να ορίσω το δημιουργικό έργο. Αυτό που δεν καταστρέφει το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Ένα έργο που η δράση του μοιάζει με αυτόν του άνθους. Κοσμεί, δηλώνει ευαισθησία, βοηθά με την παρουσία του, χωρίς αρνητικές παρενέργειες, για τον ίδιο και τους άλλους. Είναι δύσκολο να βρεθεί ένα τέτοιο έργο. Τόσο δύσκολο όσο και η αλήθεια. Υπάρχει εδώ η ίδια ασάφεια όρων.
Για την Δικαιοσύνη (On Justice)
Η πιό τρανταχτή αντίφαση είναι η λεγόμενη εργατική νομοθεσία. Σε αυτήν παγκοσμίως θεωρείται θεμιτό ο εργάτης να πέρνει 5 ή 50 ή και 500.000 φορές μικρότερο μισθό από τον εργοδότη του. Θεσμοθετήται ως δίκαιο το να μπορεί ο εργοδότης να κάνει κρουαζιέρες με το γιώτ του, στην ουσία τεμπελιάζοντας όλη του την ζωή ενώ ο εργάτης του, που τον συντηρεί με την δουλειά του, να αρκείται σε ψίχουλα και να λιμοκτονεί. Αν ήταν στο χέρι μου θα έβαζα όριο. Ένα παγκόσμιο νόμο να περιορίζει την απληστία, να μην την αφήνει να εκτείνεται στο άπειρο και στον κανιβαλισμό. Θα μπορούσε λ.χ. να ορισθεί ότι ο εργοδότης μπορεί να κερδίζει το πολύ το τριπλάσιο του εργάτη του. Αν θέλει περισσότερα κέρδη να συμπαρασύρει σε αυτά και τους εργάτες του. ’λλη μορφή αδικίας θεσμοθετημένης με την μορφή δικαίου φαίνεται στην παντοδυναμία του κεφαλαίου. Έζησα περίοδο όπου πήγαινες στην τράπεζα και πλήρωνες ένα λογαριασμό σου χωρίς επιβάρυνση. Κάποια στιγμή επέβαλλαν μιά επιβάρυνση. Κάθε συναλλαγή ένα μικρό ποσόν, ένα ευρώ και κάτι. Τον ίδιο χρόνο ή τον επόμενο οι τράπεζες σημείωσαν αύξηση των κερδών τους σχεδόν 100% αν θυμάμαι καλά. Οι πολίτες όμως εκλήθησαν να σφίξουν τα ζωνάρια ακόμη περισσότερο και σίγουρα αυτών οι μισθοί δεν αυξήθηκαν με το ίδιο ποσοστό. Το φαινόμενο αυτό μου φάνταξε επίσης σαν μιά κραυγαλέα μορφή αδικίας και εκμετάλευσης των πολλών από τους λίγους. Και η πολιτεία, ο θεματοφύλακας του δικαίου, στον ρόλο του αβανταδόρου, να κάνει τα στραβά μάτια, ότι τάχα δεν βλέπει τον τραπεζίτη να βάζει το χέρι του στην τσέπη του πολίτη να του παίρνει αναιδέστατα και προκλητικότατα ένα ευρώ και να το βάζει στην δική του. Η ατέλεια της ανθρώπινης δικαιοσύνης φαίνεται στην καθυστέρηση της απονομής της. Το άδικο γίνεται ταχύτατα. Η αποκατάστασή του δικαίου ή δεν γίνεται ποτέ ή γίνεται με καθυστέρηση που φτάνει τα όρια του απίστευτου. Αν ορίσουμε τον πολιτισμό σαν μιά έννοια κράτους δικαίου, τότε είμαστε ακόμη στην κατάσταση των τετραπόδων αρπακτικών. Δεν έχουμε φθάσει ακόμη τον όρθιο άνθρωπο (homus erectus). Υπάρχει μιά τάση προς το δίκαιο αλλά είναι τόσο ασθενής στο παγκόσμιο όσο και στον καθένα ξεχωριστά. Η δύναμη του ζώου είναι πολύ ισχυρή και συμβαδίζει με την αυθαιρεσία και την αδικία μέσα μας και έξω στον κόσμο. Η δικαιοσύνη είναι παράλληλη και ανάλογη με την πνευματική ανάπτυξη του ανθρώπου και όσο η τελευταία παραμένει σε νηπιακή κατάσταση τόσο και η πρώτη θα είναι στην περιοχή της ανυπαρξίας.
Γιά την Πνευματική Ανάπτυξη (On Mental Development)
Σε αντίθεση με αυτή την έμφυτη ευστάθεια της βιολογικής ανάπτυξης εμφανίζεται η ασάφεια, αβεβαιότητα, ατέλεια, αστάθεια, ανεπάρκεια της όποιας πνευματικής ανάπτυξης, η οποία είναι πάντοτε συνδεδεμένη με ενσυνείδητη προσπάθεια. Υπάρχει εδώ μιά αξιοσημείωτη ομοιότητα της βρώμας και της κάθαριότητας. Η πρώτη επικάθηται απρόσκλητη. Συμβαίνει εν αδρανία πάντοτε. Η δεύτερη είναι αποτέλεσμα συνειδητής ενέργειας. Συνήθως η ανάπτυξη καταλλήγει σε αποτυχία. Δηλαδή απορρόφησή της από το σώμα, τους μηχανισμούς του και τις ανάγκες του. Το σώμα φέρει πάνω του και συντηρεί έναν επαναστάτη τον οποίον αργά ή γρήγορα θανατώνει, συνήθως πολύ πριν καταλλήξει και το ίδιο. Και η διαδικασία θανάτωσης είναι αξιοσημείωτα όμοια με την παραίτηση από την κάθαρση. Στην καλύτερη περίπτωση ένα είδος κόπωσης οδηγεί σε παραίτηση από την καθημερινή καθαριότητα και συνειδητά πλέον επιτρέπεται η κυριαρχία της βρώμας. Πρώτα σε ατομικό επίπεδο. Κατόπιν, αναπόφευκτα, και στο συλλογικό. Το φίμωμα και τελικά η εξόντωση αυτής της εσωτερικής προσωπικότητας είναι το μεγαλύτερο κακό που κάνει ο άνθρωπος στον εαυτό του και τους άλλους. Το ασθενές αυτό και αδύναμο στοιχείο και πυρήνας αμφισβήτησης που οδηγεί στην πνευματική ανάπτυξη είναι το μόνο που μπορεί να θέσει στόχους ευγενείς, οράματα, αξίες. Είναι κατά κάποιο τρόπο ελάχιστο και υπό διωγμόν μέσα στην σωματικότητα που το περιβάλλει. Ένα καρυδότσουφλο στον ωκεανό του ψέματος. Η κάθαρση είναι ο διαρκής αγώνας ανεξαρτησίας και συνέπειας στα οράματά του. Η καθαρότητα είναι η άρνηση στο ζώον να δώσει τον τόνο και να καθορίσει τον στόχο. Το ζώον μετριέται με το ψέμα. Η δήθεν προσωπικότητα προβάλλει ένα πρόσωπο. Ένα λιγότερο ή περισσότερο εξελιγμένο ψέμα. Η αληθινή προσωπικότητα δεν προβάλλει τίποτε. Ο αγώνας εδώ πέρα είναι διαρκής, με ένταση και μόνο όταν γίνει πάθος φτάνει σε αίσιο τέλος.
Αυτοπεριορισμός (Self-restriction)
Ο βαθμός της χαοτικής συμπεριφοράς του ανθρώπου είναι αντιστρόφως ανάλογος της συνειδητοποίησης του αυτοπεριορισμού. Η ποιότητα της ζωής του είναι ανάλογος της συνειδητοποίησης του αυτοπεριορισμού. Ο Κομφούκιος έλεγε ότι ο ευγενής άνθρωπος δεν χρειάζεται εξωτερική νομοθεσία γιά να περιορίζει τις ενέργειές του. Εσήμαινε με αυτό την ύπαρξη αρχών, την συνέπεια σε αυτές και τον καρπό αυτής της πρακτικής που είναι η θεωρία. Ο Πλάτων απαιτούσε με έμφαση την διδασκαλία της Γεωμετρίας και την διέκρινε ανάμεσα στα υπόλοιπα μαθήματα. Ο Σωκράτης ετείρησε με ευλάβεια και συνέπεια ως το θάνατο τον αυτοπεριορισμό του. Η θλιβερή εικόνα του σύγχρονου ανθρώπου και της ανθρωπότητας σήμερα δείχνει τις συνέπειες της άρνησης του αυτοπεριορισμού. Σε ατομικό επίπεδο η καταστροφή του χαρακτήρα εκδηλώνεται με την έλλειψη θεωρίας. Ένας νους που άγεται και φέρεται από τυχαία περιστατικά και καταστάσεις και είτε δεν έχει στόχους είτε οι στόχοι του είναι με μιά προοπτική άπειρης επέκτασης στην ύλη, την επιβίωση και την κυριαρχία με κάθε μέσον. Αυτό το "κάθε μέσον" είναι αναιρετικό του αυτοπεριορισμού. Το μέγεθος της καταστροφής του χαρακτήρα φανερώνεται από την έλλειψη θεωρίας, τον μιμητισμό, την ένταξη στην αγέλη. Οι επιμέρους εικόνες των ατόμων συνθέτουν την θλιβερή εικόνα του κόσμου. Ένας κόσμος που πνίγεται από τις ακαθαρσίες που παράγει. Μακροσκοπικά υπάρχει μεγάλη ομοιότητα με την αποικία βακτηριδίων που κατατρώγουν το σώμα που τα φέρει και τα συντηρεί. Δεν υπάρχει αρχή, προσανατολισμός, θεωρία, όραμα. Μιά χαοτική εξάπλωση χωρίς νόημα, καταδικασμένη να αφανισθεί όταν θα έχει εξαντλήσει τους πόρους που την συντηρούν. Η αντίφαση είναι αξιοσημείωτη, γιατί τα πάντα συμβαίνουν στην προσπάθεια επιβίωσης και η κατάλληξη είναι χαμός και απώλεια. Μιά πιό προσεκτική ματιά ωστόσο προειδοποιεί γιά την εξέλιξη αυτή. Η άνευ αρχών ανάπτυξη δεν είναι ανάπτυξη. Είναι καταστροφή. Στον ένα άνθρωπο και στην ανθρωπότητα. Στην σύγχρονη Ελλάδα αυτό φαίνεται ανάγλυφα στην καταστροφή των πόλεων. Έκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, οι περισσότερες πόλεις είναι κατεστραμμένοι τόποι. Συντηρούνται και αναπαράγονται από ασύδοτους, αυθαίρετους, τυφλούς ανθρώπους, ανίκανους να φαντασθούν τις συνέπειες των πράξεών τους. Ανίκανους όχι γιατί τους λείπει η ευφυϊα. Ανίκανους γιατί τους λείπει η θεωρία. Το να πράττεις στα πλαίσια μή-θεωρίας είναι στην καλύτερη περίπτωση σαν να μην-πράττεις και κατά κανόνα είναι καταστροφή. Ο ηνίοχος των Δελφών είναι η αποτύπωση της μέγιστης αυτής αρχής σε ένα υπέροχο άγαλμα. Ο Σωκράτης και η μοίρα του δείχνουν σε ποίο περιβάλλον και συνθήκες εκδηλώνεται η αρχή αυτή. Το λίγο και σμικρόν της αρχής συνάδουν με το ελάχιστο και θαυματουργό της ποιότητας. Σε αντίθεση με το βαρετό, καταθλιπτικό, τυφλό, αρρωστημένο, βίαιο, και καταστρεπτικό της ποσότητας.
Περί Αγαθού ΙΙ (On Good -II)
Οι ταχύτητες στο σύμπαν φράσσονται από την ταχύτητα του φωτός. Τίποτε δεν μπορεί να ξεπεράσει αυτή την ταχύτητα. Η συγκέντρωση πλούτου από έναν άνθρωπο δεν φράσσεται από τίποτα. Μπορεί να έχει όσα θέλει. Η παγκόσμια κοινωνία του επιτρέπει να συσσωρεύει πλούτο κατά βούληση, χωρίς να τον ελέγχει, πώς την συσσωρεύει. Το αποτέλεσμα είναι η απίστευτη αυτή ανισορροπία της οποίας γινόμαστε ολοένα πιό επώδυνα μάρτυρες. Σε όλες τις λεγόμενες ευνομούμενες χώρες μπορεί ένας να κερδίζει 1000 φορές περισσότερο από τον κατώτατο μισθό και 10.000 φορές περισσότερο από αυτόν που παίρνει κάποιο επίδομα πρόνοιας. Δεν μπορείς να αυξήσεις τον πλούτο σου τόσο χωρίς να εκμεταλλεύσαι τους άλλους, την εργασία τους, τον μόχθο τους, την υπόστασή τους την ίδια. Η απληστία αυτή δεν είναι το πρωτογενές αίτιο. Το πρωτογενές αίτιο είναι η σκληρότητα. Αυτή αρχικά ανέχεται και τελικά χρησιμοποιεί την εκμετάλευση, περιβάλλοντας τον άπληστο με ένα χοντρό πετσί, αδιάτρητο θώρακα στον ανθρώπινο πόνο. Αν δεν είχε αυτή την σκληρότητα, δεν θα μπορούσε να υποστηρίξει μια τέτοια συμπεριφορά. Θα ντρεπότανε για τον εαυτό του. Όπως γίνεται λοιπόν ολοένα πιο φανερό, αυτοί που διαχειρίζονται τον κόσμο, όχι μόνο δεν ντρέπονται, αλλά έχουν προχωρήσει στο στάδιο να υπερηφανεύονται για το κατώρθωμά τους. Σε όλες τις υψηλές θέσεις ρυθμίζουν οι ίδιοι τις απολαβές τους σε ολοένα μεγαλύτερη αναντιστοιχία με αυτές των υποτελών τους. Ακόμη και η παιδεία προσανατολίζεται στο μοντέλο της σκλήρυνσης κατά πλάκας της κοινωνίας, της διαίρεσής της ανάλογα με την σκληρότητά της απέναντι στους άλλους. Οι νέοι σιγά-σιγά παρασύρονται να χωνεύουν, να αφομοιώνουν και τελικά να επιδιώκουν τα ανώτερα επίπεδα σκληρότητας που θα τους φέρουν πλούτο και ευτυχία, όπως ... φαντάζονται. Δεν θα ασχοληθώ εδώ με το αγεφύρωτο χάος που υπάρχει ανάμεσα στην σκληρότητα και την ευτυχία. Αυτός που θέλει να τα παντρέψει ζητά το αδύνατον (Διώκει παίς ποτανόν όρνιν, που έλεγε και ο Αισχύλος). Για να μπορέσουν οι κοινωνίες να αντιμετωπίσουν την καλπάζουσα ασθένεια θα πρέπει να θεσπίσουν ένα παγκόσμιο φράγμα, μια ελεγκτική υπηρεσία παγκόσμια, σαν τον ΟΗΕ. Κανείς να μην μπορεί να κερδίζει συνολικά στη ζωή του παραπάνω από ένα ορισμένο ποσόν Χ. Το Χ μπορεί να είναι μεγάλο (να δώσουμε κάποια περιθώρια στους παθολογικά άπλειστους, σαν τους ειδικούς χώρους για καπνιστές), π.χ. 100.000.000 ευρώ. Τέλος πάντων, υποθέτοντας ότι κάθε άνθρωπος μπορεί να ζήσει 100 χρόνια, ας θεσπίσουμε ένα παγκόσμιο φράγμα, που του επιτρέπει να ζει σαν βασιλιάς ξοδεύοντας κάθε χρόνο τα απαραίτητα στην πιο ακριβή χώρα του κόσμου. Θα υπάρχει όμως ένα φράγμα. Οποιοδήποτε ποσόν το υπερβαίνει θα αφαιρείται αυτόματα και θα διατίθεται για το κοινό καλό. Η κατάσταση είναι κρίσιμη. Τα παραδείγματα της σκληρότητας και της εκμετάλευσης είναι πάρα πολλά. Στην εποχή μας, γνωστοί άπληστοι ηγέτες που ρήμαξαν τους λαούς τους ζώντας μέσα σε παλάτια με στρατούς από υπηρέτες. Δεν θέλω να πω ονόματα. Όλοι τους είχαν κακό τέλος. Σε ένα παγκόσμιο επίπεδο, το ρόλο ενός τέτοιου ηγέτη παίζει σήμερα μια ομάδα που χαρακτηρίζεται από το ότι η περιουσία της υπερβαίνει ένα φράγμα Χ. Κατ' αναλογίαν προς το παράδειγμα της μιας χώρας, ο ηγέτης αυτός ρημάζει την ανθρωπότητα, σε ένα ντελήριο αυτοδιάλυσης, οδηγώντας αναρίθμητους στην δυστυχία και τελικά και τον ίδιο σε τέλος φριχτό. Τέλος, που η προχωρημένη του σκλήρυνση του αποκρύπτει. Το δίπλωμα (Diploma)Πολλές φορές έθεσα στην αίθουσα το ερώτημα: Είναι ο ίδιος στόχος Να πάρω πτυχίο. με τον Να μάθω Μαθηματικά; Πάντοτε η συντριπτική πλειονότητα απαντούσε: Δεν είναι το ίδιο. Το επόμενο ερώτημα ήταν: Ποιός είναι ο ευγενής στόχος; Και πάλι η απάντηση ήταν: Ο πρώτος. Το τρίτο ερώτημα ήταν: Τι διαλέγουν οι περισσότεροι; Και πάλι η συντριπτική πλειονότητα απαντούσε: Το δεύτερο. Φανέρωνε λοιπόν αυτός ο σύντομος διάλογος ότι ο μαθητής έχει επίγνωση της διαφοράς, επικεντρώνεται ωστόσο στο πτυχίο και όχι στο περιεχόμενο που αντιπροσωπεύει. Υπάρχει εδώ ένα ζήτημα, μια νοοτροπία που αναπτύσσεται στο παιδί από τα πρώτα του χρόνια κιόλας στο σχολείο. Οι βαθμοί, η επιτυχία στις εξετάσεις, ο προβιβασμός, η λεγόμενη, με κάποιο τόνο αθωότητας παπαγαλία. Η προσπάθεια συγκέντρωσης πιστοποιητικών που θα βεβαιώνουν ότι έχεις γνώσεις για κάποιο θέμα, τις οποίες όμως στην πραγματικότητα, μπορεί να μην έχεις ή να είχες και να τις έχασες μετά διάστημα μικρό από τις εξετάσεις. Το φαινόμενο της απώλειας των γνώσεων μετά διάστημα μικρό είναι συνυφασμένο με το μικρό διάστημα μέσα στο οποίο αποκτήθηκαν, ή νομίζει ο μαθητής ότι αποκτήθηκαν, ασχολούμενος δυό τρεις μέρες με αυτές ή μια βδομάδα πριν τις εξετάσεις. Η αθώα παπαγαλία δεν είναι καθόλου αθώα. Συνηθίζει το παιδί σε μια νοοτροπία, στην ουσία, προσποίησης και ανηθικότητας. Κοντά είναι και η αντιγραφή και το σκονάκι, όταν τα πράγματα γίνουν κρίσιμα και μπορούμε να το κάνουμε χωρίς να μας καταλάβουν, χωρίς δυσάρεστες συνέπειες. Και το περιεχόμενο; Ποιός νοιάζεται γι αυτό; Συνηθίζει το παιδί να βλέπει τα μαθήματα σα στραγάλια. Τη μια το ένα, την άλλη το άλλο, να ξεμπερδεύουμε με αυτά. Το να διατίνεσαι ότι ξέρεις κάτι ενώ δεν το ξέρεις και να παρουσιάζεις και ένα πιστοποιητικό ενισχυτικό της σκηνοθεσίας, δεν είναι καθόλου αθώο. Είναι η είσοδος στην περιοχή της πονηρίας, από την οποία η έξοδος είναι πράγμα δυσκολότατο έως ακατόρθωτο. Το θέμα είναι να μην μπεις εκεί μέσα. Να μην αρχίσεις να αναλώνεσαι σε καμώματα πως τάχα ξέρεις τόνα ξέρεις τάλλο κτλ., να θες να πείσεις τους άλλους ότι τη γνώση την κατέχεις, αντί να κάθεσαι στο σπίτι σου, στο πίσω ήσυχο δωμάτιο, να παλεύεις να την αποκτήσεις να την κατανοήσεις, να την κάνεις δική σου, πιστή, που να μην σε εγκαταλείπει ποτέ. Εκεί που θα αναλωθείς θα έχεις επιτυχία: Την αληθινή γνώση ή τη δημιουργία εντυπώσεων. Θα μαζέψεις τα χαρτιά σου, τα πιστοποιητικά κτλ., που, ωστόσο, θα είναι μαρτυρίες ότι αυτή είναι μακριά σου, απρόσητη για σένα. Αν υπήρχε το έργο, ώστε να γίνει προσητή, μπορεί και να μην χρειαζόντουσαν όλα αυτά τα πιστοποιητικά. Θα ερχόντουσαν μόνα τους αυτά, χωρίς ιδιαίτερη επιδίωξη. Όταν η επιδίωξη είναι προς αυτά, η γνώση πάει περίπατο. Και μπορεί να σου βγει και κακία, όταν κάποιος σε αμφισβητήσει. Γιατί στην αμφισβήτηση, η ασπίδα για την αντίδραση με κακία και εγωϊσμό είναι η ίδια η γνώση, η απόλαυση της συμβίωσης μαζί της. Δεν χρειάζεται αυτή πιστοποιητικά, ούτε αναγνώριση, ούτε επικρότηση, ούτε τίποτε από αυτά. Όταν υπάρχει, είναι πηγή ζωής και καλοσύνης, περιστολή του εγωϊσμού, διεύρυνση συνείδησης, εξ ορισμού. Η κακία και ο εγωϊσμός είναι στένεμα και περιορισμός συνείδησης, και αυξάνονται αυτά, όταν κάποιος προσβάλλει τις εντυπώσεις που θέλεις να δημιουργήσεις. Φαίνεται κάπως τετριμμένο και χωρίς ιδιαίτερη σημασία. Ωστόσο, η επιλογή της εντύπωσης, του πτυχίου, χωρίς τον αγώνα για την πραγματική γνώση πίσω από αυτό, θα είναι καθοριστική. Θα διαμορφώση την πορεία και τελικά το σχήμα ολόκληρης της ζωής ενός ανθρώπου που προσποιήθηκε το μαθητή. Ποτέ του όμως δεν ήταν τέτοιος αληθινός. |
Σκέψη-Συναίσθημα |
|
Για τον πολιτισμό |
|
Για τις δομές |
|
Για το νόημα |
|
Αποτυχία | |
Περί γούστου | |
Για το Aγαθό | |
Για το ’πειρο | |
Το Ψέμα | |
Η Δικαιοσύνη | |
Γιά την Πνευματική Ανάπτυξη | |
Αυτοπεριορισμός | |
Περί αγαθού ΙΙ | |
Το φράγμα | |
Το δίπλωμα | |